به گزارش تیم تحریریه گازسوز خودرو رحمانی، بر اساس سیر تکاملی سیستم های گازسوز CNG در خودروها این سیستم را میتوان به چهار نسل دسته بندی کرد:
۱- نسل اول:
بر اساس گاز ورودی و اندازهگیری پایینترین فشار رگولاتور انتخاب میشود؛
– دارای پیچ تنظیم اصلی و تنظیم سوخت در حالت بدون بار هستند،
– قطعات الکترونیکی و سیستم کنترل نسبت هوا به سوخت ندارند.
۲- نسل دوم:
تفاوت اساسی این مدل با سیستم قبلی مجهز شدن به سیستم کنترلی مدار بسته نسبت هوا به سوخت است؛
– در این سیستم بازخورد لازم توسط حسگر اکسیژن تأمین میگردد،
– پردازش در ECU گاز انجام میپذیرد.
۳- نسل سوم:
در این سیستم از انژکتورهای پاشش گاز به جای میکسر استفاده گردیده است. با این تغییر تمام تجهیزات سیستم سوخت رسانی به قطعاتی الکترونیکی تبدیل خواهند شد و موجب دقت بیشتر و قابلیت بهتر مدار میشود.
تفاوت عمده آن با نسل قبل در منقطع بودن جریان سوخت در انژکتورها است.
در این نسل به علت الکترونیکی بودن تمام قطعات، امکان عیبیابی خودکار توسط ECU های گاز و بنزین فراهم گردیده است.
از ویژگیهای نسل سوم میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
برای کنترل جریان گاز از قطعات الکترونیکی پیشرفته استفاده میشود.
سیستم پاشش در این سیستم از کیتها تک نقطهای یا چند نقطهای است.
زمان پاشش و تنظیم میزان سوخت در انژکتورها به صورت گروهی است.
۴- نسل چهارم:
این نسل شامل پیشرفتهترین و پیچیدهترین قطعات و مجموعه گازسوز ارائه شده میباشد؛
در این سیستم از تکنولوژی پاشش سوخت نوبتی چند نقطهای استفاده شده است، هر انژکتور به طور جداگانه کنترل میشود،
زمان پاشش و میزان آن در هر انژکتور به وسیله ECU گاز تعیین میشود، بنابراین دقت کنترل نسبت هوا به سوخت در این موتورها بالا است.
سلام
من یه ef7 مدل ۸۸ دارم
دسته سیم موتور رو تعویض کردم
ECU مدل ۷.۴.۹bi ,است
مدتی است از گاز بیرون می پره و تصادفا برمیگرده رو گاز
گیج گاز نشون میده گاز دارم چراغ چک خاموشه
سوئیچ باز میشه صدای رگلاتور رو میشنوم
نمیدونم خرابی از کجاست
اگه ممکنه راهنمایی کنید
باتری ساز فقط رفع خطا میکنه اما تاثیر نداره
طشماره من ۰۹۱۲۴۷۲۱۹۳۸