این قطعه استوانهای فولادی یا چدنی، به منظور ایجاد محیطی مناسب برای حرکت پیستون درون سیلندر قرار میگیرد. بوش سیلندر در ناحیهای که با رینگهای پیستون در تماس است دچار سایش میشود و ممکن از بعد از گذشت زمان نیاز به تعویض داشته باشد. بوش سیلندر سه نوع دارد که عبارتند از؛
– بوش سیلندر آبگرد یا مرطوب: این نوع بوش، به طور مستقیم با آب خنک کننده در تماس است و آب به دیواره آنها که قطری حدود ۷ تا ۱۵ میل دارند پاشیده میشود. برای جلوگیری از نفوذ آب به درون سیلندر و محفظه احتراق از رینگهای درزگیر برای عایقبندی کامل بوشهای مرطوب استفاده میشود.
– بوش سیلندر خشک: این بوش که قطر دیواره آنها تنها چند میلیمتر است مستقیم درون سیلندر پرس میشوند. به دلیل عدم تماس با مایع خنک کننده در این نوع بوش، از رینگ، واشر و یا هیچ نوع درزگیر دیگری استفاده نمیشود. سوراخهای سیلندر در بلوک سیلندر برای جای دادن این نوع بوش، کمی بزرگتر طراحی میشوند.
– بوشهای سیلندر شیاردار: این بوشها در سیلندرهای شیاردار استفاده میشوند و عامل خنک کننده در آنها هوا است.